2e revue de presse des vacances. Comme pour la première, uniquement des liens, sans commentaires 😉 Au programme : fact checking (vérification de l’information), formule d’abonnement aux médias, l’avenir de la télévision, sans oublier un peu de photojournalisme et de data.
Fact checking ou vérification de l’information
- Report: There are 149 fact-checking projects in 53 countries. That’s a new high. par Daniel Funke via Poynter
- Fake News : le nombre de projets de fact-checking a triplé en 4 ans par Barbara Chazelle via Méta-Media
- Here’s how close automated fact-checking is to reality par Daniel Funke via Poynter
- Can we keep media literacy from becoming a partisan concept like fact checking? par Laura Hazard Owen via NiemanLab
Abonnement
On parle de plus en plus d’une formule d’abonnement aux médias, qui garantirait une information de qualité. American Press Institute a publié un rapport complet sur le sujet. Il est constitué d’une série d’articles :
- Paths to Subscription: Why recent subscribers chose to pay for news
- What makes people ready to subscribe to local news, and what converts them
- After conversion: How to engage and retain new subscribers
- How different types of recent subscribers vary
- Digital subscribers: What motivates them to pay and how they are different from print readers
- Younger subscribers: What the future of paying for local news looks like
- How subscriber motivations vary in big and small markets
- What drives Republicans or Democrats to subscribe to local news
- Paths to subscription: Nine common journeys from reader to subscriber
Il est aussi possible de télécharger ce rapport au format PDF.
Vidéo et télévision
- Millennials aren’t watching local TV news, but the reinventing local TV news project aims to change that via Northeastern
- Vidéo, info, audio : les Français sont « mobile first » et de plus en plus « mobile only« par Barbara Chazelle via Méta-Media
Facebook et journalisme
- Reach Facebook : comment les médias organisent la riposte par Cyrielle Maurice via le blog du modérateur
- Local journalists created a Facebook group with tips and support for covering mass shootings par Kristen Hare via Poynter
The Guardian, à la recherche de formats innovants
- What The Guardian has learned trying to build a more intelligent story format — one that knows what you know par Mazin Sidahmed via NiemanLab
- The Guardian Mobile Innovation Lab built an audio player to make podcast listening on mobile more interactive par Mădălina Ciobanu via journalism.co.uk
Autres articles
- 5 ways newsrooms covered the Winter Olympics 2018 with interactives and data visualisations par Vanessa Kress via journalism.co.uk
- Über Morgen – Das Buch zur Zukunft des Journalismus : 25 interviews sur l’avenir du journalisme (en allemand)
- How photojournalism can survive the digital revolution (and your short attention span) par Jeff Israely via NiemanLab
- How audio journalism can boost engagement via journalism.co.uk
- Die Zukunft Des Journalismus via NORDKIND